MENU
Obchody Dni Nowej Soli na terenach wzdłuż rzeki i portu.

Dodał: JTJT ° - Data: 2009-06-15 23:45:36 - Odsłon: 2033
13 czerwca 2009


Powstanie portu związane było z uruchomieniem w roku 1563 warzelni soli. Port zlokalizowano w starorzeczu Odry, które szerokim łukiem otaczało wówczas wyspę, zwaną „Starym Laskiem”. Starorzecze zamknięto w roku 1592. Nadanie Nowej Soli praw miejskich w 1743r. było impulsem do rozwoju portu, który już wówczas był znany z budowy statków. Pierwsze prace regulacyjne basenu i kanału portowego rozpoczęły się w roku 1831. W roku 1897 odbyło się uroczyste otwarcie portu po kompleksowej przebudowie wykonanej wg planu inspektora wodnego Schultza. Okres międzywojenny to czas intensywnego „życia” portu: przy basenie portowym uruchomiono bazę paliwową, na początku lat 30. XXw. przebudowano nabrzeża kanału portowego, port pełnił funkcję stacji bunkrowej (zaopatrzeniowej) dla holowników. W tym czasie rocznie zawijało do portu 1100 jednostek, przeładowywano średnio od 80 do 100 tys. towarów (produkty rolne, drewno, maszyny, węgiel). Zimą port zmieniał się w zimowisko dla parowców, holowników i barek, również prywatnych. W czasie IIWŚ port pełnił ważną funkcję przeładunkową surowców i materiałów wojennych, natomiast po wojnie, w związku ze znacznym zniszczeniem Głogowa, Rosjanie urządzili w nim bazę swojej flotylli. Władze polskie przejęły port w kwietniu 1946 roku. Początkowo (jeszcze w latach 50.), z powodu małej ilości jednostek pływających wykorzystanie portu było niewielkie. Zaczęło się to zmieniać w latach 60. XXw. Rosła liczba jednostek armatorów polskich, niemieckich i radzieckich obsługiwanych przez port, rosła liczba przeładunków. W latach 70. przeprowadzono modernizację portu: umocniono nabrzeża, pogłębiono i ogrodzono basen portowy, uzupełniono wyposażenie. Lata 80. XXw. przyniosły pogorszenie sytuacji portu, pogłębione przez powódź w roku 1997. Żegluga na środkowym odcinku Odry została poważnie ograniczona, a na przełomie XX/XXIw. praktycznie zamarła. W latach 2006-2007 zmodernizowano port z wykorzystaniem funduszy unijnych. Z roku na rok wzrasta rola portu jako obiektu turystycznego.
(Petroniusz na podstawie: Andrzejewski T., Gącarzewicz M., Nowosolskie ulice, tom 1 A-G, Muzeum Miejskie, Nowa Sól, 2009)

  • /foto/4682/4682005m.jpg
    1853 - 1886
  • /foto/9843/9843713m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/282/282024m.jpg
    1897 - 1899
  • /foto/9103/9103623m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/402/402797m.jpg
    1903
  • /foto/6087/6087172m.jpg
    1915
  • /foto/6445/6445508m.jpg
    1918
  • /foto/196/196762m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/3303/3303077m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/9662/9662368m.jpg
    1920 - 1944
  • /foto/5831/5831978m.jpg
    1925
  • /foto/383/383347m.jpg
    2011
  • /foto/416/416870m.jpg
    2011

JTJT °

Poprzednie: Synagoga (nieistniejąca) Strona Główna Następne: Komendantura wojskowa (dawna)