MENU
Mapa sieci kolejowej D.O.K.P. Wrocław - 1946 r.

Dodał: mietok° - Data: 2018-10-24 08:25:37 - Odsłon: 5933
Rok 1946

  • /foto/7447/7447213m.jpg
    1711
  • /foto/5608/5608420m.jpg
    1736
  • /foto/5756/5756358m.jpg
    1738
  • /foto/6514/6514278m.jpg
    1739
  • /foto/5865/5865188m.jpg
    1880
  • /foto/53/53357m.jpg
    1900 - 1930
  • /foto/7818/7818170m.jpg
    1906
  • /foto/7447/7447090m.jpg
    1916
  • /foto/324/324952m.jpg
    1924 - 1925
  • /foto/6946/6946933m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/5852/5852156m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/7681/7681113m.jpg
    1938
  • /foto/9221/9221303m.jpg
    1938
  • /foto/8358/8358280m.jpg
    1945
  • /foto/8498/8498269m.jpg
    1946
  • /foto/8504/8504062m.jpg
    1948
  • /foto/6595/6595308m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/3373/3373536m.jpg
    1963
  • /foto/4149/4149638m.jpg
    1978
  • /foto/9347/9347793m.jpg
    1979 - 1987
  • /foto/5809/5809215m.jpg
    1984 - 1987

Cyfrowa Biblioteka Narodowa / www.polona.pl CBN Polona

Poprzednie: Dom nr 11 (dawny zajazd) Strona Główna Następne: ul. Jedności Robotniczej


mietok | 2018-10-24 08:33:57
Ciekawe nazewnictwo miejscowości na mapie :)
Stan | 2018-10-24 09:28:29
To są pierwsze nazwy nadawane właśnie przez kolejarzy. Dla przykładu: obecny Złoty Stok miał równolegle dwie nazwy "Równe" - nadaną przez pierwszych osadników i "Rychłowiec" - na stacji kolejowej. Już w maju 1946 pojawiła się urzędowa nazwa Złoty Stok.
stap | 2018-10-24 12:19:46 | edytowany: 2018-10-25 10:21:34
Tak, a dzisiejsze Malczyce - tu są jeszcze Maleszyce :) Potem był jeszcze Małoszyn, ale to "sprawka" raczej cukrowników.- bo uparcie trwali przy tej nazwie cukrowni malczyckiej. To oczywiscie zart, jednak z ziarnkiem prawdy.
Władysław Sikora | 2018-10-30 20:00:57
Super mapa - dzisiejszy Węgliniec to Kaławsk na mapie.
SyG | 2019-11-12 21:29:42 | edytowany: 2019-11-12 21:46:46
Dzierżoniów (Drobniszów), Bielawa (Biała Dł.), Piława Górna (Jerzchów) i bardzo ładna (wg mnie) nazwa dzisiejszego Wałbrzycha, Borowieck. Jak napisał Stan, były to nazwy stacji kolejowych, bo np. pierwsze nazwy Dzierżoniowa, to Rychbach, a kilka tygodni później Rychliki. Dopiero pod koniec 1946 r. nadano miastu miano Dzierżoniów, od nazwiska śląskiego pszczelarza, księdza Jana Dzierżonia (Dzierżona), ale stacja kolejowa zmieniła nazwę na .Dzierżoniów Śląski dopiero w 1949 r. Nie wiem jak się nazywały pozostałe dwie stacje kolejowe w Dzierżoniowie (teraz nieczynne), Dzierżoniów Mały i Dzierżoniów Dolny. Stacja kolejowa o nazwie Jerzchów, to dzisiejsza Piława Górna.
moose | 2023-10-03 13:07:07
Ciekawa mapa, bo pokazuje gdzie Sowieci zdemontowali drugi tor w 1945 roku.
bogdanow | 2023-10-03 14:27:49
Także pokazuje zdemontowany drugi tor ''Polska Mapa sieci kolejowej (Roland Railway Map)'' z 1993 roku,
stap | 2023-10-03 14:52:12 | edytowany: 2023-10-03 14:55:20
No cóż, jakbym był "Sowietem" to też demontowałbym i wywoził co się da. Wcale im się nie dziwię, co nie znaczy, że pochwalam.
bogdanow | 2023-10-03 15:07:55
Niestety Sowieci demontowali wszystko co się dało na Ziemiach Odzyskanych. Nie tylko infrastrukturę kolejową, w tym sieć trakcyjną (całą na Dolnym Śląsku), ale i całe zakłady przemysłowe.
stap | 2023-10-03 15:25:49
No przecież wiem o tym. Ale nie dziwie się. Dodatkowo, po 2 wojnie całkiem realnie było czuć, że będzie 3 wojna. Dopiero po 1956 się uspokoiło.
stap | 2023-10-03 15:31:07
Świat nie jest czarno - biały, jakby niektórzy chcieli. Tzw "Zachód" zgodził; się na spoko na oddanie ZSRR dawnych polskich ziem wschodnich. Ale wcale nie był fanem oddania Polsce Dolnego Śląska, Mazur i Pomorza Zachodniego. To Stalin optował za tym.
stap | 2023-10-03 15:34:12 | edytowany: 2023-10-03 15:50:22
W zasadzie wyszliśmy na tym dobrze, porzucając zacofane regiony z napiętymi stosunkami narodowościowymi. I niech one sobie tam już zostaną - na wieki.