Zbudowana ok. 1910 roku w celu tłoczenia wody do Wieży Ciśnień 2 (
) na stacji kolejowej w Kamieńcu Ząbkowickim. Umiejscowiona obok PO Byczeń, na brzegu istniejącego już kanału Młynówki, zasilającego wodą z rzeki Budzówka, duży młyn zbożowy w tej wiosce. Prawdopodobnie było to wykonane podczas przebudowy, prywatnej linii kolejowej Złoty Stok – Kamieniec Ząbkowicki na normalny rozstaw toru i podłączenia tej linii bezpośrednio do głównego systemu torów stacji. Długość magistrali wodnej ok. 3,5 km. Pompy początkowo napędzane były parą wodną, a po kilkunastu latach energią elektryczną.
Dostarczana woda wstępnie oczyszczona filtrami mechanicznymi, jako „niezdatna do picia” była przeznaczona tylko do celów gospodarczych i nawadniania parowozów. Na peronach i przy budynkach stacyjnych takie krany były oznaczone stosownymi ostrzeżeniami. Z chwilą wycofania parowozów z normalnej eksploatacji, uznano za zasadne zrezygnowania z tego ujęcia wody, tym bardziej, że młyn zbożowy zmienił profil na centralę nasienną. Pod koniec lat 70 ubiegłego wieku, kanał młynówki został zlikwidowany. Jaz na rzece Budzówka przy ul. Paczkowskiej w Kamieńcu Ząbkowickim został przebudowany i wody tej rzeki w całości są kierowane głównym korytem do pobliskiej Nysy Kłodzkiej.
Na dzień dzisiejszy z dawnej infrastruktury kolejowej w Byczeniu, ocalał jedynie most przy przystanku, oraz budynki dawnej przepompowni. Jest to zasługą osób prywatnych korzystających z tych budowli. Los małego budynku „stacyjnego” jest niepewny (przewidziany do likwidacji).